Jichtaanval
Jicht aanvallen kunnen zich op elke “gewenst” moment je dagelijkse activiteiten lastig vallen. De ene keer is de pijn te verdragen en de andere keer is het zo erg dat je niets anders kunt doen dan op bed liggen. De hevige stekende pijn in de gewrichten komen het meest voor in de enkels, voeten, tenen, vingers en pols.

Er voor zorgen dat je compleet geneest van jicht is op dit moment niet mogelijk, maar het onder controle krijgen en de pijn zo veel mogelijk beperken wel! In dit artikel ga ik het hebben over jicht aanvallen bij de voeten en de mogelijkheden om de pijn zo veel mogelijk te beperken.

De hele dag door bewegen (lopen) we eigenlijk en niets is zo vervelend wanneer dit wordt “afgepakt”. Wij mensen zijn nu eenmaal gemaakt om te bewegen. Een jicht aanval in je voeten kan zo heftig worden dat zelfs pijnstillers niet voldoende zijn. Je kunt niet eens fatsoenlijk op je voeten gaan staan, laat staan bewegen.

Wat te doen bij jicht aanval op de voeten?
Het eerst waar je aan denkt is “laat het aub stoppen”, jammer genoeg werkt dit praktisch nooit. Om de Voet op bankjepijn zo snel mogelijk (ook zo dragelijk mogelijk) te laten verdwijnen is het van belang dat je geen druk meer hebt op je voeten.

Dit betekent dat je zo snel mogelijk moet gaan zitten (NIET LOPEN/STAAN) en leg je voet op een verhoging (stoel of bankje). Hierdoor wordt er minder druk uitgeoefend op je voet. Om de pijn te verminderen kan er een natte koude lap (trek altijd eerst je schoenen uit) op worden gelegd.

Een zak ijs is ook mogelijk, maar dit moet dan wel in een handdoek zitten. De extreme kou kan meer “slecht doen dan goed”. Je kunt ook altijd je sokken aan houden zodat de kou niet direct te heftig wordt.

Pijnstillers slikken om de jicht pijn te minderen is zeker mogelijk. Er zijn verschillende mogelijk pijnstillers die dit doen. Daarnaast zijn er ook nog “Non-steroidal Anti-inflammatory Drugs”.

Na de aanval?
Nadat de pijn wegtrekt is het erg belangrijk om de voet direct weer te bewegen. Wanneer u dit niet doet, zal u voet verstijven/verkrampen waardoor de klachten sneller en heftiger kunnen terug komen! Dus beweeg de voet veel, maar zorg er voor dat er niet teveel druk op komt. Lopen etc. is geen probleem, maar ga niet uitgebreid sporten om zware voorwerpen tillen.

Wanneer je last krijg van pijn in je arm, kan je een mitella dragen om de druk op je arm te verminderen. Helaas zijn er geen speciale mitella’s voor je voeten, dus het enige wat je kan doen is je been en voet hoog houden!

Drink veel water, minimaal 2 liter per dag. Drink absoluut GEEN alcohol! Ook belangrijk is, is dat je voedingsmiddelen rijk aan purine vermijd.

Het belang van schoeisel
Heb je regelmatig last van jicht aanvallen bij je voeten dan is het onvermijdelijk om “goede” schoenen te dragen. Dit betekent niet dat dure schoenen altijd beter zijn, echter sommige schoeisel heeft de eigenschap om jicht aanvallen uit te lokken.

Attachment