Hieronder staan een aantal oefeningen die gedaan kunnen worden bij een scheve grote teen (hallux valgus)

 

Oefening 1: Het los maken van de grote teen

Pak met de rechter hand het eerste kootje van de grote teen en met de linker hand het eerste middenvoetsbeentje vast. Trek nu het koortje van het middenvoetsbeentje af en beweeg het kootje rustig op en neer. Deze oefening kunt u het beste ‘s morgens doen, want dan heeft u de hele dag  profijt van een “losse” grote teen. Het is voldoende om deze oefening 5 minuten (per voet) te doen.

Oefening 2: De voetzool masseren met een balletje

U zit op een stoel en rolt het balletje van uw hak naar de tenen en weer terug. U kunt deze oefening zo vaak doen als u wilt. U merkt dat de voeten warmer worden en dat u ze weer gaat voel. Het moet een prettig gevoel zijn.

Oefening 3: Oefening voor het spreiden van de grote teen

Leg een elastische band of een dik postbode elastiek om beide tenen. Breng nu beide voeten zover mogelijk uit elkaar, maar houd de tenen rechts. Hou deze stand 5 seconden vast en ga weer rustig terug. Probeer dit 15 keer te herhalen om de spieren te versterken. Als de oefening makkelijker gaat, kunt u proberen de uiterste stand langer dan 5 seconden vast te houden.

Oefening 4: Versterken van de kleine voetspieren.

Ga op een stoel zitten en leg de rechter voet over het linker been. Pak nu met  beide handen de voorvoet vast. De duimen liggen naast elkaar net voor de voorvoet. Maak met de handen een boog in de voorvoet. Probeer nu met de kleine voetspieren deze beweging mee te doen. U voelt de spieren onder de duim aanspannen. Dit is de lastigste oefening, omdat de kleine voet

Deze oefeningen zijn afkomstig van http://www.voetentraining.nl

Attachment