Chemotherapie veroorzaker voetproblemen

Chemotherapie gaat vaak gepaard met neuropatische klachten. Wat is de oorzaak hiervan en hoe kun je hier het best mee omgaan?

Chemotherapie is bedoelt om de de kankercellen te doden of ervoor te zorgen dat ze niet meer kunnen delen. Het nadeel is alleen dat het ook gezonde cellen aantast zoals zenuwbanen en bloedvaten. Met name de uiteinden (te vinden in handen en voeten) zullen beschadigen en klachten geven.

Door beschadiging van de bloedvaten zal de huid droger en gevoeliger worden, maar ook de nagels kunnen brozer, zachter en droger zijn. Dit zal er voor zorgen dat de voeten kwetsbaarder worden, daarom is goed voetcomfort een vereiste.

Beschadiging van de zenuwbanen zorgt voor een doof, tintelend, kriebelend of brandend gevoel. Bij flinke beschadiging kan het gevoel zelfs grotendeels verdwijnen. Meestal zijn deze bijwerkingen van voorbijgaande aard. Als de chemotherapie stopt is het lichaam in staat de beschadigingen te repareren. Vaak blijven er toch ook wel restverschijnselen over.

Om de mobiliteit zo min mogelijk te beperken en klachten voor te zijn is goede voetverzorging belangrijk! Het begint met een tijdig bezoek aan de pedicure om eeltvorming en te lange nagels voor te zijn. Deze kunnen namelijk zorg voor drukpunten in de voet en ruimtegebrek in de schoenen. Daarnaast kan goed passend schoeisel met de juiste ondersteuning (stevige hielkap, goed contrefort, afwikkeling) het lopen vergemakkelijken. Als aanvulling op de schoen en om eventuele eeltvorming te voorkomen kunnen steunzolen een uitkomst bieden.

Maak uw Podologie afspraak

Heeft u klachten aan uw voeten of aan uw tenen, benen of rug? Wacht niet te lang met het probleem aan te pakken en maak een afspraak met onze podotherapeut.

Vertrouwde samenwerkingen met